2013. április 29., hétfő

Újabb focitorta-ezúttal fázisfotókkal


2013.04.29.


Sokan kérték, hogy készítsek fázisfotókat a focitorta készítése közben.  Ma készítettem egy ilyet csokoládé töltelékkel.Most megosztom veletek  készítésének a titkait.
   1)  18 cm átmérőjű tésztaszűrőt kibélelek sütőpapírral (lapozz vissza, ezt már a földgömb tortánál is bemutattam.) 
   2)   Kikeverem a 6 tojásos tejes-olajos Kricky-féle piskótát, amelynek a receptje a következő:
-6 tojás szétválasztva
-25 deka porcukor
-20 deka finomliszt
-5 deka rétesliszt
-1 sütőpor
-1 dl tej
-1 dl olaj.
Jó, ha előtte két nappal kisütöd, mert így sokkal alaktartóbb lesz.
3)A tojássárgáját kikeverem a porcukorral, hozzáadom a tejet, olajat, majd a lisztet és a sütőport, végül a tojás felvert habját. A két tésztaszűrőben elosztom, és 150 fokon sütöm 50 percig. Tűpróbával ellenőrzöm , hogy megsült- e.(fogpiszkáló)Sütőpapírra kiborítva kihűtöm.
4: )Éles késsel felszeletelem




5) Ezután megkenem tetszőleges krémmel. Ezúttal  csokikrémet választottam. A lényeg, hogy jó legyen a krém konzisztenciája, hiszen lágy krém nem fogja jól összetartani a szinteket.  Ha nem elég  sűrű a krém, tegyél bele zselatin fixet, vagy Gála főzés nélküli pudingport.
6)Tésztaszűrőbe visszateszem, és abban hagyom pár órát a hűtőben dermedni.

7)  Kivágok egy kerek kartonlapot, valamivel kisebb legyen, mint a foci átmérője és bevonom folpackkal . Közepére lyukat készítek ollóval. Előkészítek egy hurkapálcát is, ami majd hosszában lesz a fociba szúrva. Ez merevítésnek kell. 
8)A hűtőből kivéve lekenem vajkrémmel és utána leburkolom hajszálvékonyan vékonyra nyújtott formixszal , unideccel, vagy saját készítésű fondanttal.Ezúttal formix volt több a hűtőmben, így ezt választottam.  A fondant receptjét megtalálod a blogomban. Focitortánál a két félgömböt külön burkolom, mert az öt és hatszögek takarják az illesztést. Más labdánál egyben burkolom. Ilyenkor sokkal nagyobbra kell gyúrni a tortaburkolót, akkor sikerülni fog.

9)Összeillesztem a két fél focit, közepébe rakom a kerek , folpackkal bevont kartonlapot. A két tortafél találkozásánál lekenem , kiegyenlítem vajkrémmel. Majd beleszúrom hosszában a hurkapálcát, ami ugye átmegy a karton közepére készített lyukon.
10)Most jön a mérés. Minden oldalról kerületet mérek. Ha eltérés van, akkor nem fogjuk tudni kirakni szépen az öt, illetve a hatszögeket rá. Ha ilyenkor eltérés van, akkor szedjük szét, és a közepéről faragjunk, sohasem az aljáról, vagy máshonnan, mert akkor nem lesz gömb formája.
11. Ha sikerült a gömbforma, tehát minden oldalról egyforma a kerület, akkor hozzáfoghatunk az öt illetve hatszögek kivágásához.  Leegyszerűsítve a foci kerületét osszuk el 15 el.  Ebben az esetben a z én lasztim kerülete 57  cm, ezt osztva 15 el, az öt, illetve a hatszögek oldala 3,8 cm lesz .
12) Megszerkesztem az öt és hatszögeket, a mértanban tanultak szerint. Ez ugye nem nehéz, hiszen ismerjük az oldalak méretét és tudjuk azt is, hogy az ötszög szögei 108, a hatszög szögei pedig 120 fokosak. Elő a szögmérővel, vonalzóval!
13. Gyúrok be fekete formixot, unidecet vagy fondant burkolót. Ebből lesznek az ötszögek. A sablon alapján kivágom, majd steppelővel bejelölöm rajta a varratokat.Ha nem elég masszív a tortaburkolónk, keverhetünk bele valamennyi Geladis tortaburkolót is.
14. Sablon alapján kivágom a fehér hatszögeket is. Egy fehér hatszögre ráfestem az ADIDAS jelzést is, minél élethűbb legyen.

15. Egy kis pohárba vizet készítek és ecsetet.
16) Elkezdem felragasztani,először a fekete ötszöggel kezdem, majd sorban köré a fehér hatszögeket. Ha jól szerkesztettem meg a szögeket, akkor szépen ki tudom rakni körbe, egészen a labda aljáig. 
 
17)A foci aljára füvet teszek. Ez lehet zöldre színezett vajkrém, vagy készülhet tortaburkoló anyagából is, mindenkinek a fantáziájára bízom.
18) Airbrushhal lefújtam még az illesztéseknél fekete színnel, hogy kicsit kopottas hatást keltsek. 
És végül egy fotó a hátsó fertályról is:)

Tökéletesen kerek lett, meg vagyok elégedve vele.

2016.04.02.  Ez a foci az első focitortáim közül volt, azóta már tökéletesítettem. :) A mai napon pedig kaptam egy fotót ,blogom egyik olvasója örömmel újságolta, hogy elkészítette a focitortát a leírásom alapján, és sikerült. Nagyon sok visszajelzést kaptam másoktól is. Örömmel tölt el a tudat, hogy segíthetek. Ha te is az én leírásom alapján készítetted el, dobj légy szíves egy fotót róla ide, vagy az email címemre, hamarosan bemutatom itt a blogomban. 


19 megjegyzés:

  1. Nagyon szuper a torta, és remek, hogy fázisfotókat is tettél fel!

    VálaszTörlés
  2. Nem győzök betelni vele annyira tökéletes.
    Ma van a férjem szülinapja és mivel imádja a focit gondoltam meglepem vele.
    Nem vagyok kezdő a tortakészítésben de úgy néz ki a dolog, kifog rajtam .
    Ott tartok ,kisütöttem a két félgömböt 18cm -es tésztaszűrőben az este ,ma reggel betöltöttem a fekete erdő ízesítéssel ,de az így kapott félgömbök elveszítették a formájukat,ha összeillesztem a két félgömböt inkább ellipszis alakzatú mint sem gömb, mivel három sor krémmel töltöttem és még így is maradt habból.Az lett volna az egyik kérdésem hány részre kell vágni egy egy félgömböt ,vagy esetleg a krémnek megfelelő mennyiségű tésztát kihagyni belőle?Mikor kisült a tészta rész úgy tökéletes gömböt alkotott a kettő.A másik kérdés milyen vonalon toldjuk a tortát horizontális vagy vertikális?Harmadik kérdésem jól értelmezem -e hogy két sor /eggyel teljesen burkoljuk+a szöglapocskák/ fondant kerül a tortára?Az aljából kell -e levágni egy kis részt,hogy megálljon?Válaszát előre is köszönöm és még egyszer gratulálok a munkáihoz!
    Üdv:vani75

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ebbe a tortába nem teszünk annyi krémet, mint egy hagyományos tortába, valamennyivel kevesebbet. A tortafelek megtöltése után visszahelyezzük a tésztaszűrőbe, abban dermesztjük a hűtőben pár órát. Majd ha összeillesztettük és ovális alakja van, akkor a közepéből vágunk éles késsel, így tudjuk tartani a gömb alakot. Nekem minimális mennyiség szokott lenni, amit lefaragok. Természetesen ez azért van, mert már tudom, hogy mennyi krémet tegyek bele, már vagy 5 labdát készítettem.Egy félgömböt 3 részre vágok. A tortát nem kell toldani.Először nagyon vékony fondanttal , vagy formixxal le lehet burkolni. Erre azért van szükség, hogy az öt, illetve hatszögek szebben álljanak , ne süllyedjenek le a szélek. A tortán nem fog meglátszani, hogy két sor burkoló van, mivel az alsó leheletvékony. A torta aljából nem kell levágni, nem fog elgurulni:)Először én is ettől tartottam. Nagyon köszönöm a gratulációt, sok sikert a munkához. Szívesen venném, ha láthatnám a tortát, amit készít!

      Törlés
    2. Köszönöm a válaszát,elkészült a torta de végül nem illesztettem össze a két félgömböt csak az egyiket díszítettem meg és így egész jó lett ,és sikerült örömet szerezni./láttam van aki így készíti és mivel nagyon kevés volt az idő a tálalásig ez a verzió maradt/Bár kaptam javaslatot arra, hogy a két félgömbből készíthetnék női melleket is ,mivel nem jön ki a szabályos gömb,de maradtam az eredeti elképzelésnél talán legközelebb lehetnek mellek is.Valószínű a hibát ott vétettem hogy nem tettem vissza a tésztaszűrőbe ,és a megadott krém mennyiséget beleszerettem volna varázsolni.A toldást a két félgömb illesztési vonalára értettem.Fotót ,csak a tortáról nem készítettem,de ami késik nem múlik!
      Üdv:Vani75

      Törlés
  3. A leírás és képek alapján elkészítettem a tortát, és magam is megcsodáltam mennyire jól sikerült. Az öt és hatszögekkel való burkolás után kicsit félrecsúszott és kicsit núdli alakú lett, de visszatettem a tésztaszűrőbe. A másik tésztaszűrőt ráborítottam, beleigazgattam, nyomkodtam, forgattam, míg szép kerek lett. Így dermedt meg a hűtőben, néha megfordítottam. Fekete ételfestéket nem kaptam, kakaóval színeztem az ötszögeket, a férjem még örült is neki, hogy így az igazi, hiszen az 50-es, 60-as, években amikor ő focizott, ilyen nyersbőr színű volt a focilabda mintázata. És a focilabdát focipályára helyeztem, ami szögletes volt, a legnagyobb tepsimben sütöttem, csokitorta volt, és zöld fondanttal borítottam. A focipálya rajzolatát (pályaszél, felező,16 méteres, kapu, stb olvasztott fehércsokival rajzoltam rá. Nagy örömet szeretem a férjemnek 80. szülinapjára. Köszönöm a receptet, és további jó tortázást. Üdv: Gabriella.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Gabika a visszajelzést, nagyon ügyes vagy! Ha valaki követi a leírást,akkor sikerülni fog! A sarkalatos pontokat be kell tartani. Sok múlik azon, hogy az olajos tejes piskóta jó tartást ad, a tésztaszűrőben sütés az alakot határozza meg. Nem tálban összerakni!. Sok múlik a krém konzisztenciáján is. A cukrászat, - bár nem vagyok cukrász- csak alázattal művelhető. Ha valami nem sikerül, nem szabad továbbmenni, ki kell javítani a hibát, mert a hibák csak halmozódnak és nem lesz szép a torta. További sikereket kívánok én is neked!

      Törlés
  4. köszönöm a preciz leiráat... simán meg lehet csinálni ez alapján ....sikerült :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Erika! Köszönöm a visszajelzést. Nagyon örülök, hogy sikerült a leírásom alapján elkészíteni. Sokan készítették már el a fázisfotóim alapján. Örülök, hogy segíthettem!! További szép napot!

      Törlés
  5. Kedves Ildikó! Elöszőr is köszönöm hogy megosztottad a foci tortát.Elsőre sikerűlt is elkészitenem.Nagyon szuper lett.Köszönöm !!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a visszajelzést! Ha nem gond, akkor szívesen megnézném! Akár e-mail címemre is küldheted a fotót, ami a blog tetején található. További jó sütést!

      Törlés
  6. Kedves Ildikó! Megkérdezhetem hol van helyileg? Lehet Önnél labdatortát rendelni? Válaszát előre is köszönöm!
    batoagata@gmail.com

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem vállalok tortakészítést, ezt a blogom elején jeleztem is.

      Törlés
  7. Szia!Elkészitettem a focit elég jól sikerült!! köszönöm neked

    VálaszTörlés
  8. Kedves Ildikó! Focilabda tortához hol lehet kapni a steppelőt? Lányom cukrász és szeretném születésnapjára meglepni 1 steppelővel!

    Köszönöm. Emese

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Emese!
      Teszek ide pár linket, ahol találsz ilyet.
      http://www.soregi.com/
      http://www.tortissimo.hu/
      http://tortadekoracio.hu/
      Ezeken a helyeken biztosan kapsz.

      Törlés
  9. El szeretném készíteni a focilabdát, de rögtön az első dolgon fenn akadtam. Pontosan milyen is az a 18 cm-es tészta szűrő? Mintha zománcost olvastam volna. Nekem csak fém van otthon, abból is 1db. https://ugyismegveszel.hu/konyhai-termekek/gyumolcsmoso-28cm-reszletek
    Itt találtam képet róla, de a méretét nem tudom. Ebben nem biztos, hogy lehet sütni. Mi a véleményed? Mit használjak helyette? Üveg tálam van félgömb, de még nem próbáltam sütőben használni és sajnálnám, ha eltörne a magas hőtől. Köszi F.Hajni

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Hajni! Ez a tésztaszűrő, aminek a linkjét elküldted, nem jó. Ha tökéletes focilabdát akarsz, akkor azt a zománcos, nyeles, vagy füles régi típusú tésztaszűrőt vedd meg. De ha mégis ebben sütöd, akkor sztem nagyobb lesz a labda, nagyobb öt és hatszögekkel.Biztosan ebben is lehet sütni, csak tegyél bele szilikonos sütőpapírt, ahogy a blogomban leírtam.

      Törlés
  10. Szia! Vállalsz tortaforma készítést?

    VálaszTörlés